آیا برای ایمپلنت بیهوشی لازم است؟

اگر به انجام جراحی ایمپلنت دندان فکر می کنید، ممکن است نگران باشید که آیا برای ایمپلنت بیهوشی لازم است؟ یا خیر و اگر چنین است، دندانپزشک شما از چه نوع بیهوشی استفاده می کند؟ برای کسانی که در مورد جراحی یا صرفاً در مورد مراجعه به دندانپزشک اضطراب دارند، این ایده که ممکن است درد داشته باشد، ممکن است باعث شود که در مورد این روش مجددا فکر کنید.

خبر خوب این است که از آنجایی که نصب ایمپلنت های دندانی یک عمل جراحی است، دندانپزشک شما نوعی بیهوشی به شما می دهد تا در طول عمل راحت باشید. اگرچه صرف نظر از نوع بیهوشی که استفاده می کنید، مراحل عمل را احساس نمی کنید، برخی مطب های دندانپزشکی ممکن است اشکال مختلفی از بیهوشی را ارائه دهند که می تواند شما را برای کل عمل بخواباند. با این حال، بیهوشی کامل معمولاً برای جراحی ضروری نیست.

نوع بیهوشی که دندانپزشک شما استفاده می کند به تعداد ایمپلنت هایی که قرار داده اید، ترجیح دندانپزشک (یا جراح دهان) و سطح راحتی شخصی شما با کارهای دندانپزشکی بستگی دارد.

 ایمپلنت دندان با بیهوشی

روش جراحی ایمپلنت دندان

روش جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان روشی است که ریشه ‌های دندان را با پایه‌ های فلزی و پیچ مانند جایگزین می ‌کند و دندان‌ های آسیب‌ دیده یا از دست رفته را با دندان ‌های مصنوعی جایگزین می‌ کند که بسیار شبیه به دندان ‌های واقعی هستند. جراحی ایمپلنت دندان می‌ تواند جایگزین مناسبی برای پروتزها یا بریج ‌‌هایی باشد که به خوبی روی هم قرار نمی ‌گیرند و می ‌توانند گزینه ‌ای را در زمانی که فقدان ریشه‌ های طبیعی دندان اجازه نمی ‌دهد پروتزهای مصنوعی یا دندان ‌های بریج‌ کاری را جایگزین کنند، ارائه دهد.

نحوه انجام جراحی ایمپلنت دندان به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان ممکن است شامل چندین روش باشد. مزیت اصلی ایمپلنت، پشتیبانی محکم از دندان ‌های جدید شماست – فرآیندی که نیاز به ترمیم استخوان محکم در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجایی که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، این روند می تواند چندین ماه طول بکشد.

آیا بیهوشی بیمار برای ایمپلنت دندان ضروری است؟

بیهوشی برای کاشت ایمپلنت دندانی ضروری نیست، اما استفاده از آن بسته به شرایط و نیازهای بیمار می ‌تواند مفید باشد. بیشتر اوقات، جراحان دندان از بی‌ حسی موضعی استفاده می‌ کنند که محل مورد نظر را بی ‌حس کرده و درد را در طول عمل کاهش می‌ دهد.

این نوع بی ‌حسی به بیمار اجازه می ‌دهد تا بیدار و هوشیار باقی بماند، اما درد یا ناراحتی کمی را تجربه کند. برای بسیاری از افراد، این روش کافی است و به دلیل کمترین عوارض جانبی، انتخاب اول بسیاری از دندان ‌پزشکان است.

در برخی موارد خاص، مانند بیمارانی که اضطراب شدید دارند، تعداد زیادی ایمپلنت نیاز دارند، یا مشکلات پزشکی خاصی دارند، ممکن است بیهوشی عمومی یا آرام‌ بخش توصیه شود. بیهوشی عمومی بیمار را کاملاً بی‌ هوش می‌ کند، در حالی که آرام ‌بخش به کاهش اضطراب کمک کرده و بیمار را در حالتی آرام و نیمه‌ هوشیار نگه می ‌دارد. تصمیم برای استفاده از هر نوع بیهوشی باید توسط جراح دندان و با مشورت بیمار گرفته شود، و عواملی مانند وضعیت سلامت عمومی، ترجیحات بیمار و پیچیدگی عمل مد نظر قرار گیرند.

انواع بی حسی و بیهوشی

انواع بی حسی و بیهوشی برای ایمپلنت های دندانی

انواع بی حسی و بیهوشی برای ایمپلنت های دندانی

از جمله مهم ترین اولویت های پزشک ایمنی و راحتی هر یک از بیماران دندانپزشکی آنهاست. به همین دلیل است که هنگام کاشت ایمپلنت دندان برای مراجعه کنندگان از بیهوشی استفاده می کنند. با این حال، هر کاشت ایمپلنت دندانی یکسان نیست و نوع بیهوشی مورد استفاده به نیازهای هر بیمار بستگی دارد. ایمپلنت های دندانی را می توان تحت بی حسی موضعی (حالتی که بیمار کاملاً بیدار است) قرار داد. تحت بیهوشی عمومی (حالتی که بیمار کاملاً در خواب است)؛ یا با آرامبخشی سبک همراه با بی حسی موضعی (حالتی که بیمار خواب آلود است، اما هنوز تا حدودی هوشیار است).

بی‌حسی موضعی – اگر فقط به یک ایمپلنت دندان نیاز دارید، احتمالاً متخصصین ما در رایا دنتال از بی ‌حسی موضعی مانند نووکائین یا لیدوکائین استفاده می‌ کند. این شکل از بیهوشی از احساس درد در بیماران در حین عمل جلوگیری می کند، اگرچه آنها همچنان در حین عمل کاشت ایمپلنت، مقداری فشار را تجربه خواهند کرد. مزیت استفاده از بی حسی موضعی این است که بیماران می توانند پس از عمل خود را به خانه برسانند و سریعتر بهبود یابند.

بیهوشی عمومی – از سوی دیگر، برخی از بیماران به آرامبخش بیشتری نیاز دارند، یا به دلیل پیوند استخوان یا ترجیح شخصی. بیهوشی عمومی به بیماران این امکان را می دهد که کاملاً از کاشت ایمپلنت دندان خود بی اطلاع باشند. روش ‌های پیچیده ‌تر به ناچار صدا و فشار بیشتری را شامل می‌ شوند، چیزی که اغلب بیماران لزوماً از آن لذت نمی ‌برند و انتخاب بیهوشی عمومی به این معنی است که هیچ یک از آن ها را متوجه نمی شوید و در تمام طول عمل خواب هستید.

آرام ‌بخشی سبک همراه با بی ‌حسی موضعی – این نوع آرام ‌بخشی گزینه دیگری است که متخصصین ما در طول کاشت ایمپلنت دندان به بیماران ارائه می ‌دهد. این نوع آرامبخش برای بیمارانی که نیازهای نسبتاً پیچیده ایمپلنت دندانی دارند، انتخاب خوبی است. این امر به افراد کمک می ‌کند تا از مزایای بی ‌حسی موضعی استفاده کنند، اما در عین حال آنها را کمی به خواب می ‌برد و تا حد زیادی از مراحل درمان خود بی‌اطلاع می ‌مانند.

تعیین نوع بیهوشی برای کاشت ایمپلنت دندان

فقط برای یک یا دو ایمپلنت، به احتمال زیاد نیازی به بیهوشی عمومی نخواهید داشت که باعث از بین رفتن هشیاری کامل شما می شود. برای این موارد، بی حسی موضعی باید به اندازه کافی باشد تا شما را در هنگام کاشت ایمپلنت راحت نگه دارد.

با این حال، اگر به جراحی پیوند استخوان نیاز دارید، به این دلیل که بافت استخوانی سالم کافی در فک شما برای حمایت از ایمپلنت شما وجود ندارد، دندانپزشک یا جراح دهان ممکن است ترجیح دهد تحت بیهوشی عمومی این جراحی را انجام دهد.

یکی دیگر از گزینه های محبوب برای بیمارانی که تحت عمل ایمپلنت دندان قرار می گیرند، آرامبخشی آگاهانه است. این روش به شما کمک می کند تا در طول جراحی دهان خود آرام شوید و اغلب در ترکیب با یک بی حس کننده موضعی استفاده می شود. داروی آرام بخش معمولاً به صورت قرص یا با استفاده از گاز اکسید نیتروژن به بیمار داده می شود.

با آرام‌ بخشی آگاهانه، از محیط اطراف خود آگاه می ‌شوید و می‌ توانید به سؤالات و دستورالعمل ‌های دندانپزشک خود پاسخ دهید، اما کاملاً آرام خواهید بود. آرام ‌بخشی آگاهانه برای افرادی که احساس اضطراب می ‌کنند یا فوبیا در مورد روش ‌های دندانپزشکی دارند، گزینه بسیار خوبی است.

اگرچه ممکن است انجام جراحی ایمپلنت دندان تحت بیهوشی عمومی مطلوب ‌تر به نظر برسد تا از این روش آگاه نباشید، اما معمولاً غیرضروری است. بی حسی موضعی ایمن تر است و احتمال ایجاد عوارض جانبی ناخوشایند بسیار کمتر است. مطمئن شوید که گزینه های خود برای آرامبخشی و بیهوشی را با دندانپزشک یا جراح دهان خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که بهترین انتخاب را برای خود دارید.

ایمپلنت دندان

تعیین نوع بیهوشی برای کاشت ایمپلنت دندان

سخن آخر:

در نهایت اینکه آیا بیهوشی برای کاشت ایمپلنت ضروری است یا خیر، به وضعیت فردی بیمار و پیچیدگی عمل بستگی دارد. بی ‌حسی موضعی برای اکثر افراد کافی است و می ‌تواند به طور موثری درد و ناراحتی را در طول عمل کاهش دهد، در حالی که بیمار بیدار و هوشیار باقی می ‌ماند. اما در مواردی که بیمار اضطراب شدید دارد یا شرایط خاص پزشکی وجود دارد، استفاده از بیهوشی عمومی یا آرام ‌بخشی ممکن است توصیه شود. تصمیم نهایی باید با مشورت پزشک و با در نظر گرفتن نیازها و وضعیت خاص بیمار گرفته شود.

متخصصین ما در کلینیک رایا دنتال در زمینه بیهوشی سرپایی بسیار آموزش دیده و دارای مدرک تخصصی است و شما می توانید مطمئن باشید که تجربه بیهوشی شما در مطب ما به خوبی توسط تجهیزات مانیتورینگ پیشرفته نظارت می شود.