آیا جرم گیری، دندان را نازک میکند؟

آیا دندان هایتان زرد رنگ مایل به قهوه ای هستند؟ در این صورت جرم گیری دندان می تواند کمک کننده باشد. در این مقاله تمام آنچه را که باید در مورد آیا جرم گیری، دندان را نازک میکند؟ بدانید را شرح می دهیم.

جرم گیری و پولیش دندان

اگر دچار یک بیماری شدید لثه به نام پریودنتیت شوید، ممکن است برای از بین بردن تارتار و درمان لثه های ملتهب نیاز به جرم گیری دندان و ریشه داشته باشید. این روش‌ های تمیز کردن عمیق، تارتار را از سطح دندان جدا می‌ کنند که روی سطوح دندان ‌ها و ریشه‌ ها سخت می ‌شود. این درمان ها به محافظت از لبخند شما و جلوگیری از از دست رفتن دندان، لثه و استخوان کمک می کند.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری یک روش معمول تمیز کردن عمیق برای بهداشت مناسب دندان است که دستیابی به آن توسط خودتان دشوار است. دندانپزشکان از یک دستگاه جرم گیر برای تراشیدن تمام جرم و پلاک در امتداد خط لثه شما استفاده می کنند.

جرم گیری و روت پلنینگ در دندانپزشکی به تمیز کردن عمیق نیز گفته می شود. در این روش، دندان ها از شر تارتار (مواد معدنی سخت شده) که می تواند به دندان شما بچسبد خلاص می کند. اگر پریودنتیت (بیماری پیشرفته لثه) دارید، ممکن است به این درمان ها نیاز داشته باشید. با استفاده از جرم گیری دندان، تارتار را که هنگام لبخند زدن می بینید از روی سطح دندان های شما پاک می کند. روت پلنینگ تارتار را از ریشه دندان های شما در زیر خط لثه پاک می کند.

جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان ها را ضعیف می کند؟

آیا جرم گیری، دندان ها را ضعیف می کند؟

به طور قطع پاسخ “نه” است. این یک افسانه رایج است که جرم گیری دندان ها را ضعیف می کند.

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 40 درصد از مردم معتقدند که جرم گیری دندان ها می تواند باعث شکننده شدن دندان ها و حساسیت شود. با این حال، این باور درست نیست. برخلاف تصور رایج، جرم گیری در واقع باعث بهبود بهداشت دهان و دندان می شود.

هنگامی که جرم گیری به درستی انجام شود، عناصری را که به بیماری های لثه و سایر مشکلات سلامت دهان کمک می کنند، حذف می کند.

وقتی این عناصر برداشته می شوند، ممکن است فرد احساس کند که دندان هایش ضعیف شده است اما این به دلیل تجمع پلاک است.

چه کسی جرم گیری دندان را انجام می دهد؟

دندانپزشکان و پریودنتیست ها (متخصصان بیماری لثه) درمان های بیماری لثه را ارائه می دهند. این روش معمولا توسط یک متخصص بهداشت دندان انجام می شود. جرم گیری دندان و روت پلنینگ در طول یک ویزیت دندانپزشکی انجام می شود. معمولاً برای درمان همه دندان‌ های خود به بیش از یک نوبت نیاز دارید.

آیا جرم گیری دندان باعث حساسیت می شود؟

یکی دیگر از تصورات غلط رایج این است که جرم گیری باعث حساسیت دندان ها می شود. هنگامی که عناصر مضر از روی دندان های شما حذف می شوند، در معرض محیط دهان قرار می گیرند.

دندان ‌های شما ممکن است حساس باشند، اما این یک احساس موقتی است که به تدریج از بین می‌ رود.

آیا بعد از جرم گیری دندان شکاف بین دندان های من افزایش می یابد؟

خیر، جرم گیری فاصله بین دندان های شما را افزایش نمی دهد. با تشدید بیماری لثه، تارتار در فضای بین دندان ها ایجاد می شود. هنگامی که دندانپزشکان تارتار را برمی دارند، ممکن است احساس کنید که شکاف بیشتر شده است.

آیا جرم گیری دندان یک عمل دردناک است؟

جرم گیری دندان یک روش غیر تهاجمی و بدون درد است. تنها احساسی که خواهید داشت، خراشیدن دندان هایتان خواهد بود. ممکن است احساس راحتی نباشد، اما کاملا قابل تحمل است.

شما می توانید جرم گیری دندان را بدون آرام بخش یا بیهوشی انجام دهید. با این حال، بسته به تحمل شما، دندانپزشک شما ممکن است مقداری بی حس کننده برای کاهش ناراحتی استفاده کند.

چه کسانی به جرم گیری دندان و روت پلنینگ نیاز دارند؟

نزدیک به نیمی از افراد بالای 30 سال به نوعی بیماری پریودنتال مبتلا هستند. خطر ابتلا به پریودنتیت با افزایش سن افزایش می یابد. از هر 4 بزرگسال بالای 65 سال تقریباً 3 نفر به آن مبتلا هستند.

عوامل خطر پریودنتیت عبارتند از:

دیابت.

سابقه خانوادگی بیماری لثه (ژنتیک).

شرایط سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت.

تغییرات هورمونی مرتبط با سلامت دهان، مانند ژنژیویت بارداری یا تغییراتی که توسط انواع خاصی از روش های پیشگیری از بارداری ایجاد می شود.

نصب نامناسب بریج های دندانی یا پرکردگی دندان معیوب.

اوربایت یا کج بودن دندان.

بهداشت ضعیف دهان و دندان.

سیگار کشیدن.

فشار.

افراد نیازمند به جرمگیری دندان

آیا جرم گیری دندان یک عمل دردناک است؟

قبل از جرم گیری دندان و روت پلنینگ چه اتفاقی می افتد؟

بیماری پریودنتال معمولاً دردی ایجاد نمی کند. دندانپزشک شما ممکن است طی معاینه دندانپزشکی شما را مبتلا به پریودنتیت تشخیص دهد. همچنین ممکن است برای بررسی مشکلاتی مانند حفره ها، دندان آبسه (عفونت دندان) و تحلیل استخوان، اشعه ایکس دندان بگیرید. اگر مبتلا به پریودنتیت هستید، ارائه دهنده شما گزینه های درمانی را با شما در میان می گذارد. جرم گیری دندان و روت پلنینگ طی یک قرار ملاقات آینده انجام می شود.

چه انتظاراتی از جرم گیری دندان باید داشته باشید؟

جرم گیری یا تمیز کردن عمیق دندان، به زیر خط لثه شما می رود تا تارتار را از هر یک از دندان های شما، از جمله ریشه آنها، به طور کامل پاک کند. برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی یا درد، پزشک دهان شما را با یک بی حس کننده موضعی، بی حس می کند، شما در طول روند درمان بیدار هستید.

در هنگام جرم گیری دندان چه اتفاقی می افتد؟

مراحل زیر ممکن است در هنگام جرم گیری دندان انجام شوند:

یک نوک فلزی ارتعاشی بر روی تراشه‌ های جرم ‌گیر از دندان‌ های شما در بالای خط لثه ‌تان کشیده می‌ شود. اسپری آب در حین درمان، جرم را از بین می ‌برد و پلاک ‌ها را از لثه پاک می ‌کند.

متخصص جرم گیری دندان از یک جرم ‌گیر دستی (بدون برق) و دستگاه خراش دندان (به نام کورت) برای برداشتن تکه‌ های کوچک باقی ‌مانده تارتار استفاده می‌ کند.

برای جرم گیری دندان به چند نوبت دندانپزشکی نیاز دارم؟

تعداد کل جلسات دندانپزشکی که برای جرم گیری نیاز دارید به شدت بیماری و ترجیح متخصص شما بستگی دارد. برخی از ارائه دهندگان یک طرف دهان (هر دو دندان بالا و پایین) را در یک جلسه درمان می کنند. برای درمان سمت دیگر دهان خود به ویزیت دوم نیاز دارید.

برخی از دندانپزشکان هر ربع دهان را جداگانه درمان می کنند. به عنوان مثال، آنها فقط قسمت پایین سمت راست دهان شما را جرم گیری می کنند. در قرار بعدی شما، آنها ممکن است سمت راست بالای دهان شما را درمان کنند. با این رویکرد درمانی، به چهار قرار ملاقات نیاز دارید.

خطرات جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه می تواند باعث ناراحتی موقت در حین بهبودی شود. اما خطرات کلی حداقل هستند. افراد مبتلا به بیماری‌ های قلبی خاص یا کسانی که دریچه‌ مصنوعی قلب دارند، ممکن است قبل از انجام هر گونه عمل دندانپزشکی نیاز به مصرف آنتی‌ بیوتیک داشته باشند. آنتی بیوتیک ها خطر ابتلا به عفونت باکتریایی را کاهش می دهند. از دندانپزشک و متخصص قلب خود بپرسید که آیا لازم است این اقدام پیشگیرانه را انجام دهید.

سخن آخر:

به عنوان یک بزرگسال، شما فقط یک مجموعه دندان دارید. هیچ کس نمی خواهد خطر از دست دادن آنها را به دلیل بیماری پیشرفته لثه تهدید کند. خوشبختانه، جرم گیری دندان و ریشه می تواند لبخند شما را در صورت ابتلا به پریودنتیت حفظ کند.

فقط یک متخصص دندانپزشکی ابزار و تخصص لازم را برای از بین بردن تارتار که باعث بیماری پریودنتال می شود را دارد. اما مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن می تواند دندان ها و لثه های شما را سالم نگه دارد. برای کاهش احتمال ابتلای مجدد به بیماری لثه، از پزشک خود بخواهید نحوه صحیح مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراقبت از دندان ‌هایتان را به شما نشان دهد.