اینله و آنله دندان چیست؟

اینله و آنله دندان چیست؟ اینله و آنله ترمیم های رایج دندانی هستند که برای بازیابی ساختار دندان آسیب دیده استفاده می شوند. آنها یک حد وسط بین ترمیم های اساسی مانند پر کردن و گزینه های درمانی تهاجمی ایجاد می کنند.

تصمیم برای استفاده از اینله یا آنله به محل و شدت آسیب دندان بستگی دارد. اینله ها آسیب های داخلی گسترده را درمان می کنند، در حالی که انله ها خرابی سطح دندان را درمان می کنند. اینله ها مانند پرکردگی ها در داخل دندان قرار می گیرند و فقط از طلا ساخته می شوند.

اینله ها و انله های دندانی به دندانپزشکان این امکان را می دهند که دندان های آسیب دیده گسترده را بدون نیاز به استفاده از پوشش با روکش کامل ترمیم کنند. آنها درمان سفارشی برای پر کردن نواحی دندانی هستند که در اثر آسیب، سایش یا پوسیدگی آسیب دیده اند.

اینله و آنله را می توان برای درمان هر دندانی که دارای سطح آسیب دیده باشد، از جمله دندان های مولر و پرمولر استفاده کرد. آنها به سالم ماندن دندان آسیب دیده برای مدت طولانی تری کمک می کنند، به بیمار این امکان را می دهد که از دندان هنگام غذا خوردن و صحبت کردن نهایت لذت و استفاده را ببرد و اغلب نتایج زیبایی جذابی ایجاد می کنند.

کاربردهای اینله دندان

اینله های دندانی چیست؟

اینله های دندانی چیست؟

اینله های دندانی معمولاً از مواد کامپوزیت سرامیکی، چینی یا رزین ساخته می شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که کاملاً در سوراخ دندانی که در اثر آسیب یا پوسیدگی ایجاد شده است قرار بگیرند.

اینله ها بسیار قوی هستند و در مقایسه با سایر پرکردن ها، گزینه ترمیمی بهتری به حساب می آیند. آنها را می توان به گونه ای ساخت که دقیقاً با رنگ دندان های شما مطابقت داشته باشد. “پر کردن” ناقص یا نامطلوب را می توان با اینله های همرنگ دندان جایگزین کرد و به دندان چسباند. این فرآیند باندینگ ممکن است در واقع استحکام دندان را بهبود بخشد و به مهر و موم شدن اینله روی دندان کمک کند.

آنله های دندانی چیست؟

انله ها نیز در داخل دندان قرار می گیرند، اما روی سطح جویدنی دندان عقبی کشیده می شوند تا جایگزین یک یا چند کاسپ شوند. آنها را می توان در شرایطی استفاده کرد که پرکردن استحکام ساختاری کافی برای جلوگیری از شکستن دندان ایجاد نمی کند.

آنها زمانی منحصراً از فلز طلا ساخته می شدند، اما اکنون می توانند از مواد کامپوزیت چینی یا رزین ساخته شوند. آنله ها معمولاً بسیار بزرگتر از اینله هستند. برخی از بزرگ ‌ترین اینله ‌ها شباهت زیادی به روکش ‌های دندانی کوتاه دارند که هر چهار کاسپ دندان را می ‌پوشانند اما کناره‌ های آن را نمی‌ پوشانند.

اینله و آنله چه چیزی را درمان می کنند؟

متخصصان دندانپزشکی از اینله و انته برای درمان پوسیدگی یا آسیب دندان استفاده می کنند که برای پرکردن اولیه بسیار پیشرفته است اما به اندازه کافی شدید نیست که تاج را تضمین کند. اینله اغلب برای درمان مواردی که در ناحیه بین کاسپ دندان قرار دارند استفاده می شود.

آنله ها همچنین می توانند برای درمان پوسیدگی استفاده شوند، اما آنها کاربردهای رایج دیگری نیز دارند. آنها اغلب برای ترمیم دندان هایی استفاده می شوند که کاسه آنها در اثر سایش بیش از حد با فرسایش اسیدی آسیب دیده است. هر دو به طور کلی برای بازگرداندن شکل دندان و جلوگیری از آسیب بیشتر مفید هستند.

تفاوت بین اینله، آنله و تاج

تفاوت اصلی بین اینله و آنله دندان در محل قرارگیری ترمیم است. یک اینله در وسط دندان جایی که حفره ها و شکاف ها وجود دارد قرار می گیرد. اینله حداقل یک کاسپ دندان و همچنین در برخی موارد حفره ها و شکاف ها را می پوشاند.

از طرف دیگر، روکش دندان، کل دندان، از جمله سطح کامل بایت و همه طرف ‌ها را می ‌پوشاند. روکش ها پوشش کاملی دارند و در صورت نیاز می توان از آنها برای تغییر شکل دندان استفاده کرد.

با این حال، روکش ‌ها به یک جلسه درمان نیاز دارند که دندانپزشک مقدار قابل توجهی از ساختار دندان را قبل از قرار دادن آن ‌ها بردارند. اینله و آنله گزینه های درمانی محافظه کارانه تری هستند که مزایای مشابهی را برای روکش ها فراهم می کنند و در عین حال به بیمار این امکان را می دهند که بیشتر دندان خود را دست نخورده نگه دارد.

اگر آسیب به دندان شما زیاد باشد، روکش های دندانی ممکن است گزینه بهتری برای دندان شما باشند. با این حال، از آنجایی که روکش ‌ها نیاز به برداشتن مقدار زیادی از ساختار دندان دارند، اینله‌ ها و اینله‌ های دندانی روشی بسیار ارجح هستند و آسیب کمتری دارند، زیرا تنها مقدار کمی از دندان برداشته می ‌شود.

روش گام به گام Inlay و  Onlay

پنج مرحله اصلی برای نصب اینله یا آنله دندان که لازم است، عبارتند از:

مرحله 1: دندانپزشک قسمت آسیب دیده دندان را برمی دارد. این مرحله با استفاده از یک مته دندانپزشکی انجام می‌ شود و مشابه آن چیزی است که در صورت دریافت پر کردن دندان معمولی اتفاق می ‌افتد.

مرحله 2: دندانپزشک پایه را برای حمایت از قالب قرار می دهد، سپس از دندان شما قالب می گیرد تا به آزمایشگاه ارسال شود.

مرحله 3: دندانپزشک یک اینله یا آنله موقت برای پوشاندن دندان شما در حالی که منتظر ترمیم هستید قرار می دهد.

مرحله 4: آزمایشگاه یک ترمیم از قالب ایجاد می کند و آن را به دندانپزشک شما می فرستد.

مرحله 5: دندانپزشک شما ترمیم شما را در قرار بعدی شما نصب خواهد کرد. این فرایند معمولا چند هفته بعد انجام می شود.

ریکاوری و مراقبت های پس از نصب اینله و آنله دندان

پس از نصب اینله یا آنله، دندانپزشک شما لیستی از دستورالعمل های مراقبت های بعدی را به شما می دهد که باید دنبال کنید. آنها احتمالاً به شما توصیه می کنند تا زمانی که داروی بیهوشی از بین برود از خوردن غذا خودداری کنید. مراقب باشید تا حدود 24 ساعت از مصرف غذاهای سفت مانند بادام زمینی، سیب و هویج خودداری کنید.

دندانپزشک شما همچنین راهنمایی هایی را در مورد نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن بعد از عمل به شما می دهد. انتظار ناراحتی جزئی را داشته باشید، به خصوص پس از نصب آنله. این حس ممکن است تا چند هفته طول بکشد که بستگی به عمق و گسترده بودن ترمیم دارد.

هزینه های درمان با اینله و آنله

هزینه اینله و آنله بیشتر از ترمیم های اولیه مانند پر کردن دندان است. آنله ها به دلیل اندازه بزرگتر معمولاً کمی بیشتر از اینله ها قیمت دارند.

اینله های ساخته شده از مواد با کیفیت بالاتر مانند چینی، زیرکونیا یا طلا قیمت بیشتری نسبت به موادی مانند رزین کامپوزیت دارند. تجربه، محل عمل و شهرت دندانپزشک شما نیز بر هزینه این ترمیم ها تأثیر می گذارد.

آنله دندان چیست؟

هزینه های درمان با اینله و آنله

نتیجه گیری:

اینله و آنله دندان راه حل مناسبی برای دندان هایی هستند که برای پرکردن بیش از حد پوسیده یا آسیب دیده اند و در عین حال دندان را به استحکام کامل باز می گرداند. در نهایت دندانپزشک شما قادر خواهد بود بر اساس نیازهای منحصر به فرد شما در مورد اینکه آیا اینله یا آنله دندان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کند.

آنها یک راه حل بادوام، قوی و طبیعی هستند که محافظه کارانه تر و راحت تر از روکش قرار می گیرند و بیشتر برای دندان های پشتی دهان شما استفاده می شوند.

آیا می خواهید با اینله و آنله دندان به لبخند کامل خود برسید؟ همین امروز برای مشاوره با ما در رایا دنتال تماس بگیرید و قرار ملاقات خود را تعیین کنید.