بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

آیا به تازگی دندانتان را کشیده اید یا متوجه شده اید که ممکن است به آن نیاز داشته باشید؟ کشیدن دندان از طریق جراحی می تواند به بهبود سلامت دندان شما در دراز مدت کمک کند، کشیدن دندان، ممکن است دهان و دندان را حساس می کند، ناگفته نماند که بعد از کشیدن دندان، ممکن است یک یا چند زخم باز در لثه های شما وجود دارد. این بدان معناست که غذاهایی که گرم، بسیار سرد، تند، ترد یا چسبنده هستند، حداقل برای چند روز ممنوع خواهند بود. بنابراین بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

به طور کلی توصیه می شود که اگر دندان خود را کشیده اید، در 24 تا 48 ساعت اول از رژیم غذایی نرم استفاده کنید. پس از آن، می توانید به آرامی غذاهای دیگر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آیا کشیدن دندان عقل دشوارتر است؟

گاهی. کشیدن دندان عقل ممکن است دشوارتر باشد، زیرا آنها در قسمت عقب دهان هستند و ممکن است به اندازه کافی قابل مشاهده نباشند. اگر دندان به درستی رویش نداشته باشد، ممکن است در زیر لایه ‌ای از پوست قرار گیرد (برخلاف یک دندان معمولی، که به جلو نزدیک ‌تر است و به احتمال زیاد کاملاً بیرون زده است). در این مورد، به جای کشیدن ساده، نیاز به جراحی دارید، که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود پیدا کنید.

در این مقاله فرض می ‌کنیم که شما یک دندان ساده کشیده ‌اید. اگر به جراحی گسترده تری نیاز دارید، با جراح دهان خود در مورد آنچه برای بهبودی خود انتظار دارید صحبت کنید.

جراحی دندان

تغذیه بعد از کشیدن دندان

درست بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

در چهار ساعت اول از خوردن غذا خودداری کنید تا به بدن خود فرصت دهید تا لخته خون تشکیل دهد که بخشی ضروری از روند بهبودی است.

همچنین باید از تف کردن، شستشو و مکیدن خودداری کنید، زیرا این اقدامات می تواند این لخته خون را از بین ببرد.

آیا می توانم وقتی دهانم هنوز بی حس است غذا بخورم؟

خیر، بهتر است زمانی که دهانتان در اثر بی حسی موضعی، بی حس است، غذا نخورید. اگر قسمت هایی از دهان شما بی حس است، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید زبان یا گونه خود را گاز بگیرید!

در 24-48 ساعت بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخوریم؟

در این مدت دهان شما بسیار حساس و محل استخراج بسیار حساس خواهد بود. از هر چیزی که نیاز به جویدن زیاد دارد اجتناب کنید. درد بعد از کشیدن دندان نسبتاً شایع است و غذا می تواند آن را تشدید کند.

برخی از غذاها و مایعات نرم را امتحان کنید. این موارد گزینه های عالی هستند زیرا به جویدن کمتری نیاز دارند. دمای غذایی که بعد از کشیدن دندان می خورید نیز باید در نظر گرفته شود. غذاهای بسیار گرم یا سرد ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه شوند.

برخی از غذاهایی که توصیه می شوند بعد از کشیدن دندان بخورید عبارتند از:

  • سوپ خنک

سوپ نه تنها برای خوردن آسان است، بلکه حاوی مواد مغذی و پروتئین هایی است که برای شما مفید است. یک کاسه سوپ ولرم یا سرد به عنوان بخشی از برنامه غذایی بعد از کشیدن دندان، میل کنید. می توانید چند ماده جویدنی آسان مانند تکه های کوچک سبزیجات را به آن اضافه کنید.

  • اسموتی ها

اسموتی یک راه عالی برای مصرف میوه بعد از کشیدن دندان است. میوه های مورد علاقه خود را با مقداری شیر مخلوط کنید تا پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک ها را به نوشیدنی اضافه کنید. برای کاهش اسیدیته می ‌توانید ماست یا لبنیات مشابه اضافه کنید، که کمتر باعث تحریک لثه‌ های حساس می‌ شود. هنگام نوشیدن اسموتی یا هر مایعی از نی استفاده نکنید زیرا عمل مکیدن می تواند لخته خون را که از حفره خالی دندان محافظت می کند، از بین ببرد. انجام این کار می تواند خطر ابتلا به سوکت خشک پس از استخراج را کاهش دهد.

  • تخم مرغ همزده

تخم ‌مرغ ‌های هم زده به راحتی جویده می ‌شوند و پروتئین بالایی دارند. به یاد داشته باشید که ابتدا اجازه دهید تخم مرغ ها خنک شوند، زیرا غذاهای داغ می توانند باعث ناراحتی شوند.

  • غذاهای پوره شده

شما همچنان می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را در حین خوردن غذاهای نرم پس از کشیدن دندان دریافت کنید. میوه ها و سبزیجات مورد علاقه خود مانند سیب زمینی، کدو حلوایی، لوبیا سبز، هویج، موز و آووکادو را له یا پوره کنید.

چیزهایی که بعد از کشیدن دندان نباید بخورید!

برخی مواد غذایی که باید بعد از کشیدن دندان از مصرف آن ها اجتناب کنید شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای تند و اسیدی

پس از کشیدن دندان از خوردن غذاهای تند و اسیدی خودداری کنید. سس های تند، نوشابه ها و لیمو ترش می توانند دهان و لثه های حساس را تحریک کنند.

  • اسنک های ترد

گاز گرفتن و جویدن غذاهای جامد برای چند روز سخت خواهد بود. از پاپ کورن، چیپس، آجیل و سایر تنقلات سخت دوری کنید.

مراقبت ویژه از لثه ها و دهان حساس بعد از کشیدن دندان ضروری است. می توانید با خوردن غذاها و مایعات نرم در حین بهبودی، این ناراحتی را کاهش دهید. خبر عالی این است که شما همچنان می ‌توانید پس از عمل از غذاهای خوشمزه و مغذی مانند کاسه سوپ، اسموتی‌ های سالم و میوه ‌ها و سبزیجات پوره شده لذت ببرید.

بعد از کشیدن دندان چه بنوشیم؟

بعد از کشیدن دندان نباید الکل یا قهوه بنوشید. الکل خون شما را رقیق می کند و این می تواند تشکیل لخته را دشوارتر کند. تشکیل لخته برای بهبود محل استخراج دندان شما مهم است.

الکل همچنین می تواند با داروهای مسکنی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. نوشیدنی دیگری که باید از آن دوری کنید قهوه داغ است، زیرا می تواند باعث درد انتهای عصبی شما شود که به ویژه پس از استخراج آسیب پذیر است. علاوه بر این، نوشیدنی ‌های گرم می‌ توانند تشکیل لخته‌ های خون را دشوارتر کنند.

نوشیدنی های بعد از کشیدن دندان

چیزهایی که بعد از کشیدن دندان نباید بخورید!

نکاتی برای تهیه و سرو غذاهای نرم

تکنیک های آشپزی برای دستیابی به بافت نرم مطلوب مواد غذایی بعد از کشیدن دندان:

از مخلوط کن ها یا غذاسازها برای ایجاد بافت صاف برای سوپ ها، سس ها و میوه ها استفاده کنید.

برای نرم کردن سبزیجات و راحت تر جویدن و هضم آنها، غذاهای بخارپز را انتخاب کنید.

غلات، پاستا و حبوبات را بپزید تا نرم شوند و به راحتی با چنگال له شوند.

سبزیجات، سیب زمینی یا میوه ها را با له کردن کامل به یک بافت نرم تبدیل کنید.

از آرام پز برای نرم کردن گوشت ها و ایجاد غذاهای نرم و خوش طعم استفاده کنید.

گوشت را به آرامی در آب بپزید تا در عین حفظ رطوبت، نرم شود.

با استفاده از زودپز، روند پخت را با حفظ نرمی تسریع کنید.

برش های لطیف گوشت را انتخاب کنید تا نیاز به زمان پخت طولانی را به حداقل برسانید.

نتیجه گیری:

پس از کشیدن دندان، باید در 24 تا 48 ساعت اول رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم و مایع را رعایت کنید. همچنین باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های داغ پرهیز کنید، زیرا گرما می تواند باعث درد بیشتر در اعصاب شما شود و در روند بهبودی اختلال ایجاد کند.

وقتی فکر می کنید چه بخورید، به اسموتی، سیب زمینی نرم، آبگوشت و سوپ فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که از الکل، قهوه داغ و نوشیدن با نی خودداری کنید.

مهمتر از همه، دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح دهان خود را در مورد آنچه که بعد از کشیدن دندان بخورید، دنبال کنید. اگر هنوز سوالی در رابطه با مصرف غذا بعد از کشیدن دندان دارید با ما در کلینیک رایا دنتال وقت خود را رزرو کنید تا بتوانید با متخصصین خبره رایا دنتال در زمینه کشیدن دندان، دندان عقل و … مشورت کنید.