عوارض بلیچینگ دندان چیست؟

سفید کردن دندان یک درمان زیبایی دندانپزشکی معروف است زیرا می تواند با سفیدتر کردن دندان های شما، چندین درجه لبخند شما را روشن تر کند. اما مانند سایر خدمات دندانپزشکی، سفید کردن دندان نیز با خطراتی همراه است. خوشبختانه، این عوارض معمولا خفیف هستند و می توانند شامل حساسیت دندان و تحریک لثه باشند. قبل از اینکه دندان های خود را سفید کنید، باید با دندانپزشک خود در مورد خطرات و این مسئله که عوارض بلیچینگ دندان چیست؟ صحبت کنید.

عوارض جانبی بالقوه سفید کردن دندان شامل حساسیت دندان ها، تحریک لثه و نتایج بی اثر است. با این حال، اکثر بیماران ما در کلینیک رایا دنتال هیچ عارضه جانبی قابل توجهی از سفید کردن دندان ‌های حرفه‌ ای را تجربه نمی ‌کنند، زیرا دندانپزشک می ‌تواند روند را تحت نظر داشته و درمان را به گونه‌ ای انجام دهد که خطر را به حداقل برساند.

 سفید کردن دندان

بلیچینگ دندان چیست؟

عوارض احتمالی سفید کردن دندان

دندانپزشکان تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای به حداقل رساندن خطر حساسیت دندان ها و تحریک لثه در طول درمان انجام می دهند. با این حال، عوارض جانبی ممکن است در برخی موارد رخ دهد، به خصوص برای کسانی که از کیت سفید کننده بدون نسخه استفاده می کنند که توسط دندانپزشک تجویز نشده است.

حساسیت دندان ها

حساسیت دندان یکی از شایع‌ ترین عوارض جانبی سفید کردن دندان است. اگر مینای دندان بیمار ضعیف شده باشد یا اگر سفید کننده به درستی انجام نشود، می تواند رخ دهد. سفید کردن در کلینیک دندانپزشکی بهترین راه برای به حداقل رساندن خطر حساسیت در حین و بعد از درمان است زیرا متخصص دندانپزشکی می تواند ماده سفید کننده را به ایمن ترین روش ممکن اعمال کند. در صورت لزوم، دندانپزشکان درمان های خاصی را قبل از سفید کردن توصیه می کنند تا خطر حساسیت کاهش یابد. به عنوان مثال، دندانپزشکان ممکن است به بیمار مبتلا به حفره های دندانی توصیه کنند قبل از عمل سفید کردن، پر کردن دندان را دریافت کنند.

تحریک لثه

سفید کردن در مطب شامل جداسازی دندان ها از لثه با استفاده از سد دندانی است. این به طور قابل توجهی خطر تحریک لثه را کاهش می دهد. با این حال، اگر لثه ها به درستی ایزوله نشده باشند یا کیت سفید کننده در خانه یا فروشگاه به درستی استفاده نشود، ممکن است تحریک لثه رخ دهد. اکثر بیماران هیچ مشکلی را در مورد تحریک لثه تجربه نمی کنند، به خصوص زمانی که  بلیچینگ دندان در کلینیک رایا دنتال و توسط یک متخصص دندانپزشکی انجام می شود.

بیش از حد سفید کردن

این معمولاً در دندان‌ هایی که در خانه درمان می ‌شوند اتفاق می ‌افتد، زیرا بیماران تمایل دارند برای دستیابی به نتایج سریع‌ تر از مواد سفیدکننده بیش از حد استفاده کنند. سفید کردن بیش از حد دندان ها می تواند باعث شفاف شدن آنها شود و رنگ زرد عاج شما را بیشتر نمایان کند. همچنین می تواند در مواقعی دندان های شما را تیره تر نشان دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق، با دندانپزشک خود در مورد اینکه چند وقت یکبار باید دندان های خود را سفید کنید و غلظت ماده سفید کننده برای شما مناسب است صحبت کنید. دندانپزشک شما همچنین می تواند به شما توصیه کند که چه مدت باید عامل سفید کننده را روی دندان های خود بگذارید.

سوختگی و تاول

در موارد نادر، مواد سفید کننده مورد استفاده در سفید کردن دندان ها می توانند باعث سوختگی یا تاول روی لثه شما شوند. این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که ژل مورد استفاده برای مدت طولانی روی دندان‌ های شما باقی بماند یا به درستی استفاده نشود.

اگر پس از سفید کردن دندان ‌هایتان از این سوختگی ‌ها یا تاول ‌ها روی لثه ‌ها رنج می ‌برید، می‌ توانید دهان خود را با آب سرد بشویید و از یک ژل بی ‌حس کننده موضعی استفاده کنید. اگر درد ادامه داشت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نتایج بی اثر

داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد آنچه که از درمان باید انتظار داشت، مهم است. سفید کردن دندان می تواند بیشتر لکه های جزئی را از بین ببرد، اما در درمان لکه های شدیدتر، موثر نیست. دندانپزشک می تواند در یک راهنمای سایه، نوع نتایجی را که می توانید انتظار داشته باشید به شما نشان دهد و در صورتی که نتوان از طریق سفید کردن دندان به نتایج ایده آل دست یافت، گزینه های جایگزین شما را بررسی کند.

اغلب عوارض جانبی وجود ندارد

همانطور که گفته شد، اکثر بیماران هیچ عارضه جانبی از درمان های سفید کننده دندان را تجربه نمی کنند، به خصوص زمانی که در مطب انجام می شود. قبل از شروع درمان، با دندانپزشک در مورد راه های کاهش خطر عوارض جانبی در طول درمان یا بعد از آن صحبت کنید.

اهمیت درمان حرفه ای

اکثر افرادی که عوارض ناشی از سفید کردن دندان ها را تجربه می کنند، این کار را با استفاده از کیت های سفید کننده خریداری شده در فروشگاه انجام می دهند. در حالی که برای برخی از بیماران ممکن است مفید باشند، تقریباً به اندازه درمان حرفه ای ایمن یا مؤثر نیستند. در عوض، بهتر است برای سفید کردن دندان ‌ها به یک متخصص مراجعه کنید و نتایج با کمترین خطر عوارض جانبی طولانی ‌تر باقی می‌ مانند.

فرایند سفید کردن دندان چگونه است؟

مواد سفید کننده مورد استفاده در سفید کردن دندان با تجزیه به مولکول های اکسیژن کار می کنند. این مولکول ‌های اکسیژن سپس به مینای دندان شما نفوذ می ‌کنند و لکه‌ ها را می‌ شکنند و باعث می ‌شوند دندان ها روشن ‌تر و سفیدتر به نظر برسند.

در این روش می توان از دو نوع ماده سفید کننده استفاده کرد که عبارتند از:

آب اکسیژنه که این ماده سفید کننده قوی تر از کاربامید پراکسید است، بنابراین می تواند نتایج سریع تری ارائه دهد. با این حال، همچنین می تواند باعث حساسیت بیشتر دندان ها شود.

پراکسید کاربامید که به پراکسید هیدروژن تجزیه می شود، بنابراین به اندازه پراکسید هیدروژن خالص قوی نیست. به همین دلیل، مشاهده نتایج ممکن است بیشتر طول بکشد. در عین حال، کمتر احتمال دارد که باعث حساسیت دندان شود.

درمان بلیچینگ دندان

نکات مراقبتی بعد از درمان بلیچینگ دندان

نکات مراقبتی بعد از درمان بلیچینگ دندان

توصیه می شود که بعد از طی کردن مراحل سفید کردن یا همان بلیچینگ دندان به مدت 48 ساعت از مصرف مواد غذایی با رنگدانه بالا مانند چای، قهوه، میوه های قرمز، دخانیات و … اجتناب کنید و یا طبق توصیه و تجویز پزشک مصرف کنید. استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت برای کاهش التهاب و ایجاد هرگونه حساسیت در دندان و لثه توصیه می شود.

رعایت عادات بهداشتی مانند دو مرتبه مسواک زدن در طول روز و استفاده از نخ دندان به جلوگیری از تغییر رنگ دندان هایتان کمک می کند و آخرین توصیه این است که به طور مرتب ملاقات های خود را با دندانپزشکتان ادامه دهید و آن را جدی بگیرید.

جمع بندی:

همین امروز با تیم ما در کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال تماس بگیرید تا در مورد عوارض جانبی بالقوه سفید کردن دندان بیشتر بدانید و یک ملاقات برای درمان ترتیب دهید. در مطب ما، وظیفه ما این است که اطمینان حاصل کنیم که بیمارانمان به لبخندی دست می ‌یابند که برایشان شادی می ‌آورد و از لبخندشان لذت می ‌برند، و بسیاری از بیماران ما از طریق سفید کردن دندان ‌های حرفه ‌ای به این امر دست می ‌یابند.