چگونه دندان مصنوعی لق را محکم کنیم؟

داشتن دندان مصنوعی لق نه تنها ناراحت کننده بلکه برای افراد شرم آور است. با گذشت زمان، آنها حتی سلامت دهان و دندان شما را نیز به خطر می اندازند. متأسفانه برای استفاده کنندگان از پروتز، شل شدن دندان مصنوعی را تجربه می کنند که اغلب بخشی از پیامد طولانی مدت استفاده از آن است که نیاز به مراقبت ویژه ای از دندان دارد. در ادامه این مقاله به بررسی این که چگونه دندان مصنوعی لق را محکم کنیم؟ می پردازیم.

هنگامی که به دنبال رفع لق پروتز هستید، گزینه های مختلفی وجود دارد. این تغییرات شامل اصلاحات سریع در مطب از طریق تغییرات دائمی در پروتزهای شما می شود که می تواند چندین سال دوام بیاورد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چرا دندان مصنوعی شما ممکن است ناراحت کننده باشد و چه کاری می توانید در مورد لق شدن دندان های مصنوعی انجام دهید و و اقداماتی که باید در مورد آن انجام دهید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

محکم کردن دندان مصنوعی

راه حل هایی برای محکم کردن دندان مصنوعی لق

راه حل هایی برای محکم کردن دندان مصنوعی لق

استفاده از دندان مصنوعی راحت است، حداقل در بیشتر مواقع! ، اما گاهی اوقات پروتزهای مصنوعی می توانند باعث ناراحتی خفیف شوند. اگر به تازگی از دندان مصنوعی استفاده می ‌کنید، این احساس ناراحتی می ‌تواند کاملاً رایج باشد، اما خبر خوب این است که تنظیم کردن آن فقط کمی طول می‌ کشد و به زودی می ‌توانید زندگی راحت با دندان مصنوعی داشته باشید.

هنگامی که به دندانپزشک خود مراجعه می کنید، چندین راه حل ممکن برای مشکل دندان مصنوعی لق مطرح می کند که موارد زیر رایج ترین آن ها هستند:

مشکل را شناسایی کنید

بررسی اینکه چرا دندان مصنوعی شما شل شده است می تواند یک کار دشوار باشد، اما مهم است که علت اصلی شناسایی شود تا به طور موثر آن را برطرف کنند. عوامل زیادی می ‌توانند در این امر نقش داشته باشند، مانند تغییر شکل فک و استخوانی که از پروتز در طول زمان حمایت می‌ کند، شکستگی بخش‌ هایی از دندان مصنوعی، ساییدگی و شکستگی اساسی، یا تناسب نادرست دندان مصنوعی در هنگام ساخت و … .

از چسب ها یا کیت های رلینینگ استفاده کنید

چسب ‌های دندان مصنوعی و کیت ‌های رلینینگ ابزارهای موثری برای بهبود تناسب دندان ‌های مصنوعی هستند. هر دو این امکان را فراهم می کنند تا تنظیمات دقیقی را در اندازه و شکل پروتز انجام دهید تا بهتر با اندازه و شکل دهان بیمار مطابقت داشته باشد. چسب دندان مصنوعی می ‌تواند پوشیدن دندان مصنوعی را راحت ‌تر کند، به نگه داشتن آن‌ ها در جای خود کمک کند و غذا خوردن و صحبت کردن را آسان‌ تر کند. آنها در عین حال که از دهان و خط لثه حمایت می کنند، یک لایه امنیتی اضافی ایجاد می کنند.

عادات خوب مراقبت از دندان مصنوعی را تمرین کنید

تمیز نگه داشتن دندان های مصنوعی فقط برای سلامت دهان و دندان شما مهم نیست. همچنین برای حفظ تناسب و عملکرد راحت و ایمن ضروری است. ساییدگی روزمره دندان مصنوعی می تواند آنها را تخریب کند، به همین دلیل است که تمیز کردن منظم دندان مصنوعی به از بین بردن بو و تغییر رنگ ناشی از باکتری های دهان کمک می کند.

توصیه می شود افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند حداقل دو بار در روز با استفاده از یک مسواک نرم، یک پاک کننده تخصصی دندان مصنوعی و آب گرم، دندان مصنوعی خود را مسواک بزنند. علاوه بر این، مهم است که پروتزها را در طول شب که استفاده نمی شوند داخل آب، خیس کنید تا کاملا تمیز شوند و خطر تغییر ناشی از خشک شدن کاهش یابد. مراقبت صحیح از دندان ها به حفظ ظاهر و احساس عالی برای سال های طولانی کمک می کند!

چرا پروتزها شل می شوند؟

پروتزها با قرار گرفتن در لثه در جای خود باقی می مانند. متأسفانه، زمانی که لثه دیگر از دندان های طبیعی حمایت نکند، موجب از دست رفتن استخوان می شود. همانطور که استخوان ها تحلیل می روند، استحکام لثه نیز افزایش می یابد و اغلب به شکل کوچکتری جمع می شود. این فرآیند، تحلیل نامیده می شود و علت بسیاری از لق شدن دندان های مصنوعی است.

در حالی که رعایت بهداشت و اهمیت به سلامت دهان و دندان مانند تمیز کردن پروتزهای مصنوعی و برداشتن آنها در شب به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان کمک می‌ کند، اما همیشه این مسئله وجود ندارد – به خصوص برای کسانی که از دندان مصنوعی کامل استفاده می‌ کنند.

دندان مصنوعی لق باعث مشکلات سلامتی می شود

بسیاری از افراد نمی دانند که استفاده از دندان مصنوعی شل می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت باعث مشکلات سلامتی شود.

دندان مصنوعی شل باعث ایجاد اصطکاک در خط لثه می شود. در حالی که این در ابتدا جزئی است، التهاب مزمن در نهایت زخم ایجاد می کند. هنگامی که دندان لق باقی بماند، افزایش التهاب نه تنها دردناک است، بلکه می تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد.

به این ترتیب، زمانی که متوجه لق شدن پروتزهای مصنوعی می شوید، بهتر است یک قرار ملاقات برای صحبت با دندانپزشک خود تعیین کنید و مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید.

دندان مصنوعی نامناسب چه مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می کند؟

دندان مصنوعی نامناسب ممکن است ناراحت کننده و آزاردهنده باشد، اما می تواند با برخی از مشکلات سلامتی نیز همراه باشد، مانند:

تحریک لثه: دندان مصنوعی نامناسب می تواند باعث التهاب در دهان و بافت لثه، منجر به عفونت یا حتی افزایش خطر سرطان دهان شود.

زخم و تاول: دندان مصنوعی شل می تواند باعث ایجاد زخم و تاول در داخل دهان شود.

مشکلات تغذیه ای: ممکن است جویدن با پروتزهای نامناسب برای شما دشوار باشد، بنابراین ممکن است پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برایتان سخت شود و ممکن است بدن برخی از مواد مغذی را از دست بدهید.

سردرد و گوش درد: درد ناشی از مشکلات دندان مصنوعی می تواند گسترش یابد و باعث سردرد و گوش درد شود.

خطر عفونت دهان اگر دندان های مصنوعی به درستی جا نشوند، این می تواند بر روی دندان هایتان تاثیر بگذارد و باعث ناهموار شدن آن شود و در برخی موارد خطر عفونت دهان را افزایش دهد.

دندان های مصنوعی

چگونه دندان های مصنوعی نامناسب را تعمیر کنیم؟

چگونه دندان های مصنوعی نامناسب را تعمیر کنیم؟

اگر احساس ناراحتی می ‌کنید یا فکر می ‌کنید که اندازه دندان مصنوعی مشکلی دارد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا ببینید آیا می ‌تواند آن را با مواد نرم، تنظیم کند. قرار دادن پروتزهای مصنوعی به آنها کمک می کند تا روی خط لثه احساس راحتی بیشتری داشته باشند. هنگامی که لثه های شما بهبود یافت، حتی می توانید از چسب دندان مصنوعی برای کمک به ماندن آنها در جای خود استفاده کنید، که می تواند در برابر تحریک نیز کمک کند.

چرا نباید سعی کنید پروتزهای لق را در خانه تعمیر کنید؟

هنگامی که یک دندان مصنوعی نیاز به تعمیر یا تنظیم دارد، دندانپزشک شما از موادی استفاده می کند که به طور خاص برای دندان مصنوعی ساخته شده است که در خارج از مطب دندانپزشک یافت نمی شود. حتی اگر فکر می‌ کنید می‌ توانید جایگزین مناسبی را بدون نسخه پیدا کنید، آن ها معمولاً حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌ توانند به دندان مصنوعی شما آسیب برسانند و حتی آسیب بیشتری را به همراه داشته باشند. بنابراین، اگر می ‌خواهید مطمئن شوید که پروتزهای مصنوعی شما ماندگار هستند، همیشه آنها را توسط دندانپزشک خود تعمیر یا تنظیم کنید.

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی کامل لق شدن دندان های مصنوعی و راه حل های محکم کردن و تنظیم آن ها پرداخته ایم. شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی رایا دنتال تمامی مشکلات مربوط به دندان مصنوعیتان را در کوتاه ترین زمان حل کنید و با آسایش و راحتی از دندان مصنوعی محکم خود لذت ببرید و به خانه برگردید.