کشیدن دندان عقل بالا راحت تره یا پایین؟

کشیدن دندان عقل علیرغم بی حسی در تمام طول مدت عمل ناراحت کننده است. بنابراین اگر در مورد کشیدن دندان خود نگران هستید، بهترین گزینه این است که تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد این روش به دست آورید تا نگرانی خود را کاهش دهید و با دندانپزشک خود در مورد احساس خود صحبت کنید تا آنها بتوانند درمورد روند جراحی برایتان توضیح دهند. سوالی که برای اکثر مراجعین پیش می آید این است که کشیدن دندان عقل بالا راحت تره یا پایین؟

کشیدن دندان عقل ممکن است برای افراد مختلف احساس متفاوتی داشته باشد و این حس بر اساس دلیل انجام آن متفاوت خواهد بود، بنابراین به آسانی نمی توان گفت که یک نوع کشیدن دندان نسبت به دیگری دردناک است. با این حال، دندانپزشک شما تلاش خواهد کرد تا تمام درد و ناراحتی ناشی از عمل را از بین ببرد، بنابراین شما هیچ نگرانی در مورد آن نداشته باشید و بتوانید به سرعت بهبود پیدا کنید و فعالیت های روزانه خود را در عرض چند روز از سر بگیرید.

جراحی دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل سخت است؟

همه چیز به موقعیت و شکل ریشه ها بستگی دارد. دندانپزشک به شما خواهد گفت که کشیدن هر دندان پس از بررسی عکس دندان ها چقدر آسان یا دشوار خواهد بود. دندان های عقل بالایی اغلب راحت تر از دندان های پایین تر برداشته می شوند زیرا احتمال نهفته بودن دندان های پایینی بیشتر است.

دندانپزشک شما می گوید که آیا دندان باید در مطب دندانپزشکی کشیده شود یا اینکه باید به یک متخصص (جراح دهان) در بیمارستان ارجاع دهید. گاهی اوقات احتمال بی حسی لب پس از برداشتن دندان پایین وجود دارد – دندانپزشک شما به شما می گوید که آیا این امکان در مورد شما وجود دارد یا خیر.

در برخی موارد می ‌توانید دندان‌ های خود را تحت آرام ‌بخشی در بیمارستان جراحی کنید، اگرچه این امر برای بزرگسالان نادر است. در بیشتر مواقع، کشیدن دندان عقل را در مطب دندانپزشکی تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

بی حسی موضعی از طریق تزریق به لثه انجام می شود تا ناحیه اطراف دندانی که قرار است برداشته شود بی حس شود. به این ترتیب در حین کشیدن دندان هیچ دردی احساس نمی کنید. با این حال، از آنجایی که ممکن است دندان نیاز به تکان دادن داشته باشد، یا دهان شما کاملاً باز باشد، ممکن است در طول عمل احساس ناراحتی کنید و همچنین به دندان های اطراف فشار وارد کنید.

انواع مختلف کشیدن دندان نیز ممکن است با دیگران متفاوت باشد و آستانه درد افراد متفاوت است. کشیدن دندان به دلیل عفونت شامل لثه های حساس و حساس می شود، بنابراین ممکن است برای برخی دردناک تر از کشیدن دندان معمولی باشد. دندان عقل همچنین ممکن است در صورت نیاز به کشیدن دندان عقل نهفته شده یا از استخوان فک بیرون نیاید که ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و پیچیده باشد و منجر به فرآیند کشیدن طولانی‌ تر شود.

چرا  کشیدن دندان عقل بالا راحت تر از دندان عقل پایین است؟

کشیدن دندان عقل بالا معمولاً راحت‌ تر از دندان عقل پایین است. این موضوع به دلیل موقعیت و ساختار فک بالا و پایین است. فک بالا استخوان نازک‌ تر و اسفنجی‌ تری دارد، که باعث می ‌شود دندان‌ های عقل در آن راحت‌ تر کشیده شوند. همچنین، دسترسی به دندان ‌های عقل بالایی برای دندان ‌پزشک معمولاً آسان ‌تر است، زیرا موقعیت آنها در فک بالا به گونه ‌ای است که فضای بیشتری برای کار دارد.

در مقابل، کشیدن دندان عقل پایین می‌ تواند پیچیده ‌تر باشد. استخوان فک پایین ضخیم ‌تر و متراکم ‌تر است، که باعث می‌ شود دندان ‌ها به طور محکم‌ تری در جای خود قرار گیرند. علاوه بر این، دندان‌ های عقل پایین معمولاً به دلیل نزدیکی به عصب ‌های فک و زبان ممکن است مشکلاتی را در طی یا پس از جراحی ایجاد کنند. اکثر دندان های عقل پایین به صورت نهفته یا نیمه نهفته رشد می کنند که این عوامل می ‌توانند باعث شوند که فرآیند کشیدن دندان عقل پایین نسبت به دندان عقل بالا دشوارتر و نیازمند مراقبت ‌های بیشتری باشد.

به کدام نوع استخراج دندان نیاز خواهید داشت؟

تعداد دندان عقلی که بیمار نیاز به کشیدن دارد و نوع کشیدنی که باید انجام دهد بسته به تعدادی از عوامل کاملاً فردی متفاوت است. به طور کلی دو نوع استخراج دندان وجود دارد که عبارتند از:

استخراج ساده دندان:

این نوع کشیدن مستقیم اغلب روی دندان ‌های عقلی انجام می ‌شود که به طور کامل یا جزئی از لثه بیرون آمده ‌اند، اما به دلیل اندازه یا وضعیت قبلی دندان‌ های دیگر، باعث شلوغی یا نامرتبی دندان ها می ‌شوند. یک کشیدن ساده با استفاده از بی‌ حسی موضعی برای بی ‌حس کردن محل دندان توسط اکسید نیتروژن یا آرام‌ بخش خوراکی در صورتی که بیمار احساس اضطراب خاصی در مورد این روش داشته باشد، انجام می ‌شود. هنگامی که بیمار کاملا بی حس و آرام شد، دندانپزشک از ابزارهای مختلفی برای باز کردن حفره دندان و شل کردن دندان استفاده می کند. در مرحله بعد، دندان را می کشد. در نهایت، او محل استخراج را می بندد. مراقبت از محل استخراج برای اطمینان از بهبودی سریع و اجتناب از مشکلات جدی مانند سوکت خشک ضروری است.

استخراج دندان توسط جراحی:

اگر دندان عقل به طور کامل از لثه یا استخوان فک بیرون نیامده باشد یا به گونه ای نهفته باشد که کشیدن ساده نتواند مشکل را برطرف کند، دندانپزشک شما کشیدن جراحی را توصیه می کند. یک روش پیچیده تر که مستلزم زمان بیشتری در صندلی درمان است، کشیدن دندان عقل جراحی اغلب تحت آرامبخشی خوراکی یا IV توسط جراح دهان یا دندانپزشک عمومی با آموزش پس از دکترا در جراحی دهان انجام می شود. در حالی که دندانی که به سادگی کشیده می شود را می توان در یک مرحله کشیدن، جراحی دندان عقل اغلب با کوک تر کردن دندان به قطعات کوچکتر شروع می شود که به راحتی می توان آنها را کشید. پس از برداشتن قطعات، بخیه ها و مراقبت های پس از جراحی انجام می شود.

بعد از کشیدن دندان عقل چه انتظاری باید داشته باشم؟

میزان ناراحتی پس از جراحی بستگی به نحوه کشیدن دندان عقل دارد. معمولاً تا چند روز پس از جراحی مقداری تورم و ناراحتی وجود دارد، و مهم است که هر توصیه ای را که در مورد دهانشویه ها و مراقبت را دریافت می کنید برای کمک به بهبودی، دنبال کنید.

بهتر است 24 ساعت پس از کشیدن دندان عقل نسبتاً آرام و بی تحرک بمانید تا مشکل خونریزی وجود نداشته باشد. ممکن است دندانپزشک محل جراحی شده را برای کمک به بهبود لثه بخیه زده باشد که احتمالاً یک هفته بعد از عمل می خواهد دوباره شما را ببیند تا روند بهبودی را بررسی کند و بخیه ها را بکشد.

جراحی دندان عقل نهفته

مراقبت های ضروری بعد از کشیدن دندان عقل

اگر لثه‌ های شما زخم و متورم است، از دهانشویه آب گرم ​​با یک قاشق چای‌ خوری نمک استفاده کنید. (قبل از استفاده از آن مطمئن شوید که خیلی داغ نباشد.) آب نمک را در اطراف دندان بچرخانید و سعی کنید جای خالی دندان عقل را به خوبی بشویید. یک دهانشویه آنتی باکتریال نیز می تواند التهاب را کاهش دهد.

برای کاهش ناراحتی، می توانید مسکن هایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن مصرف کنید. این داروها نه تنها به کاهش احساس درد کمک می ‌کنند، بلکه درد گوش یا سردردی را که ممکن است با دندان درد شدید همراه باشد، برطرف کرده و و روند بهبودی را برایتان آسان تر کند.

با این حال، اجتناب از مصرف ایبوپروفن با معده خالی برای جلوگیری از تحریک احتمالی معده مهم است. علاوه بر این، استفاده متناوب از کمپرس سرد یا کمپرس یخ در کنار صورت خود برای کمک به کاهش تورم و در نتیجه به حداقل رساندن درد ضربان دار در نظر بگیرید.

در صورتی که درد از بین نرفت یا باز کردن دهان برایتان مشکل بود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می توانند علت مشکل را پپیدا کنند و به شما بگویند که چه کاری انجام دهید. ممکن است دندان پزشک با ضدعفونی کردن و تمیز کردن کام اطراف دندان به کاهش دردتان کمک کند و یا ممکن است برای شما یک آنتی بیوتیک تجویز کند.

نتیجه گیری:

اگر قصد کشیدن دندان های عقلتان را دارید به دنبال یک کلینیک مطمئن با کادر درمان حرفه ای هستید، پیشنهاد ما به شما کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال است. در این کلینیک می توانید انواع خدمات درمان کانال ریشه دندان، خدمات کشیدن و جراحی دندان عقل، کاشت ایمپلنت دندان و … را با بهترین کیفیت دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.