اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟

هنگامی که بیماران تصمیم به عدم کاشت ایمپلنت دندان می گیرند، بسیاری از مسائل ممکن است اشتباه پیش برود – و بیمارانی که جراحی ایمپلنت دندان خود را به تعویق می اندازند با مشکلات مشابهی روبرو می شوند. به تعویق انداختن کشیدن یک دندان ساده می تواند یک اشتباه بزرگ باشد: هر چه مدت زمان بیشتری یک دندان پوسیده، عفونی یا آلوده در دهان شما باشد، آسیب بیشتری به دندان های مجاور شما وارد می کند اما اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟

وضعیت سلامت دهان و دندان، میزان از دست دادن دندان و وضعیت مالی شما تنها تعدادی از مواردی است که باید قبل از انتخاب یا عدم دریافت ایمپلنت دندان در نظر بگیرید. با کارکنان ما در مورد گزینه های خود صحبت کنید و اگر یک یا چند دندان را از دست داده اید و به کاشت ایمپلنت دندان فکر می کنید درمورد مراحل درمان مشورت بگیرید. در ادامه به بررسی این که اگر ایمپلنت نکنیم چه میشود؟ به طور کامل می پردازیم.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

عوارض تاخیر در ایمپلنت دندان

عوارض تاخیر در ایمپلنت دندان

هنگامی که افراد کاشت ایمپلنت را به تعویق می اندازند، ممکن است نیاز به کشیدن تعداد دندان های بیشتری شود و جراحی کاشت ایمپلنت نسبت به زمانی که درمان را زودتر انجام داده باشید، ناراحت کننده، زمان بر و گرانتر خواهد بود.

علاوه بر این، اگر دندانی حتی برای یک سال بدون کاشت ایمپلنت از دست رفته باشد، احتمالاً از دست دادن استخوان رخ می دهد که نیاز به درمان های اضافی مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان دارد.

اگر از شکاف مراقبت نشود، دندان های نزدیک به آن نیز ممکن است جابجا شوند. اگر دندان ‌های آسیاب عقب وجود نداشته باشند، دندان ‌ها تمایل دارند به صورت زاویه ‌دار به سمت خود خم شوند. از آنجایی که درمان ارتودنسی تنها گزینه برای اصلاح این مشکل است، تعویض مجدد هزینه اضافی را به همراه خواهد داشت.

اگر به مدت 12 ماه با یک دندان از دست رفته زندگی کنید باعث آتروفی استخوان می شود: یعنی تراکم و قد استخوان کاهش می یابد و تقریباً بلافاصله بدتر می شود. یک سال پس از این فرآیند به این معنی است که به جای یک ایمپلنت دندانی، احتمالاً با پیوند استخوان نیز مواجه خواهید شد. روش پیوند استخوان اگرچه ترسناک نیست، اما دردناک ‌تر و گران ‌تر از یک ایمپلنت دندانی ساده است.

یکی دیگر از پیامدهای ناخواسته به تعویق انداختن ایمپلنت های دندانی با جا به جایی دندان های دیگر شما در محل دندان از دست رفته همراه است. دندان های دیگر شما در پاسخ به تغییرات دهان، از جمله دندان‌ های از دست رفته، جا به ‌جا می‌ شوند. به عنوان مثال، دندان ‌های آسیاب بزرگ شما در عقب دهان می ‌توانند به سمت جلو به داخل فضای ایمپلنت خم شوند – زمانی که برای کاشت ایمپلنت بیش از حد صبر می ‌کنید، ممکن است فضای کافی برای دندان جدید وجود نداشته باشد.

دندان های مجاور شما شروع به جابجایی می کنند – این یک روند تدریجی است، اما بلافاصله پس از از دست دادن دندان شروع می شود. مشکلات دیگر نیز همچنین می تواند باعث درد مفصل گیجگاهی فکی TMJ یا  TMD شود – که باعث درد مزمن در فک شما می شود.

هر دو سناریو می ‌توانند منجر به نیاز بیماران به نوعی ارتودنسی، از جمله بریس ‌ها، ترازهای شفاف یا یک دستگاه انکراژ موقت برای ثابت نگه داشتن دندان و ایجاد فضایی برای ایمپلنت شوند. باز هم، این فرآیندی طولانی تر، ناخوشایندتر و پرهزینه تر از انتخاب ساده جراحی ایمپلنت دندانی فوری است.

چه شرایطی برای ایمپلنت دندان لازم است؟

دندان های از دست رفته اغلب با ایمپلنت های دندانی جایگزین می شوند. با این حال، می توان از آنها برای نگه داشتن دندان مصنوعی یا بریج دندان در جای خود استفاده کرد. بیمارانی که نگران از دست دادن استخوان هستند که در نهایت می تواند منجر به آسیب در ناحیه چانه و فک شود، پس سریع تر به سراغ ایمپلنت دندان می روند و ممکن است بیشترین سود را از آنها ببرند.

ایمپلنت های دندانی چه مزایایی دارند؟

ایمپلنت های دندانی دارای چندین مزیت هستند، از جمله:

بهبود زیبایی: ایمپلنت های دندانی هم از نظر ظاهر و هم از نظر راحتی شبیه دندان های طبیعی هستند. علاوه بر این، آنها به شما اجازه می دهند که لبخند طبیعی خود را حفظ کنید.

عملکرد بهتر: ایمپلنت های دندانی می توانند خوردن و صحبت کردن را برای شما آسان تر کنند. علاوه بر این، نخ دندان کشیدن و مسواک زدن دندان ها را ساده تر می کنند که به ارتقای سلامت دهان و دندان کمک می کند.

سلامت بهتر دندان: ایمپلنت های دندانی نیازی به اصلاح دندان های مجاور ندارند. این نشان می دهد که هیچ شانسی برای آسیب دیدن این دندان ها وجود ندارد. درمان دندان همچنین می تواند سلامت کلی دندان شما را با حفظ استخوان فک افزایش دهد.

دلایل عدم کاشت ایمپلنت

دلایل عدم کاشت ایمپلنت دندان توسط بیماران

اگر تصمیم به عدم کاشت ایمپلنت یا ترمیم دندان های از دست رفته نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

اگر دندان های از دست رفته را جایگزین نکنید، استخوان فک ممکن است شروع به ضعیف شدن کند. دندان های شما ممکن است لق شده و در نهایت بیفتند. همچنین، از دست دادن دندان ها می تواند صحبت کردن و غذا خوردن را دشوار کند.

اگر از دست دادن دندان برای مدت طولانی ادامه یابد، بیماران ممکن است تشخیص دهند که دندان ‌های موجود در قوس دندانی از موقعیت خود خارج می ‌شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، چندین شکاف و ناهماهنگی ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشد.

دلایل عدم کاشت ایمپلنت دندان توسط بیماران

ایمپلنت های دندانی اغلب به دو دلیل اصلی به تعویق می افتند یا افراد از انجام دادن آن اجتناب می کنند که عبارتند از : هزینه و اضطراب.

مردم نگران هزینه‌ های این روش درمانی هستند زیرا ممکن است گران باشند، و برخی انجام آن ‌ها را به تعویق می ‌اندازند، زیرا از جراحی و مراحلی که ممکن است در طول روند بهبودی اتفاق بیفتد می‌ ترسند. هر دو توجیه فقط شما را از دریافت بهترین درمان دندانپزشکی که نیاز دارید باز می دارد.

اگر انجام ایمپلنت دندان را به تعویق بیندازید، شما و دندان هایتان بیشتر در معرض خطر هستید. هرچه بیشتر منتظر بمانید، قرارگیری دندان ‌های شما بدتر خواهد بود، زیرا دندان ‌های ما همیشه برای پر کردن فضای موجود در حال حرکت هستند. از این رو، بهتر است به هر قیمتی از به تعویق انداختن جراحی ایمپلنت خودداری کنید. دندان پوسیده هر چه مدت بیشتری در دهان شما باقی بماند، احتمال بیشتری دارد که بر روی دندان های کناری تأثیر بگذارد.

نتیجه گیری:

به یاد داشته باشید که ایمپلنت های دندانی نه تنها به طور دائم لبخندتان را باز می گرداند (اغلب در یک ویزیت! )، بلکه خود این روش سرمایه گذاری در اعتماد به نفس، ظاهر و سلامت دهان آنها است.

بیمارانی که نگران هزینه ایمپلنت های دندانی هستند باید به خاطر داشته باشند که این روش بسیار مقرون به صرفه است و انتظار برای انجام جراحی در دراز مدت گران تر می شود.

به طور مشابه، بیمارانی که در مورد دندانپزشک اضطراب دارند یا از خود عمل ایمپلنت دندان می ترسند، باید همه کارهای ما در کلینیک رایا دنتال- از بی حسی موضعی گرفته تا آرامبخش IV – را مطالعه کنند تا مطمئن شوند که همه بیماران ما آرام، راحت و در طول درمان ریلکس هستند و همه باید به خاطر داشته باشند که میزان موفقیت ایمپلنت زمانی که بیمار در بازه زمانی توصیه شده از آن مراقبت کند بسیار بالاتر است.