خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟

حفظ سلامت دندان ها با استفاده از گزینه های درمانی مانند پرکردن یا عمل کانال ریشه دندان، همیشه اولویت اول دندانپزشک است. با این حال، کشیدن دندان عقل نیز یک روش درمانی رایج است و دندانپزشکان در سراسر کشور سالانه میلیون ها دندان عقل را می کشند. چه به دلیل پوسیدگی دندان یا ازدحام بیش از حد دندان ها، کشیدن دندان یک درمان رایج است. اما خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل چقدر طول میکشد؟ کشیدن دندان می تواند یک کشیدن ساده یا عمل پیچیده تر مانند دندان عقل باشد که به جراحی دهان نیاز دارد.

با هر دو گزینه استخراج دندان، خونریزی دندان کاملا طبیعی است و می تواند تا 24 ساعت اول ادامه یابد. اما اگر خونریزی متوقف نشود چه باید کرد؟ آیا خونریزی 5 روز پس از کشیدن دندان طبیعی است؟ چه کاری می توانید انجام دهید و چه زمانی باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید؟

اگر می خواهید روند بهبودی را سریع تردنبال کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خونریزی بعد از کشیدن دندان عقل انجام دهید. در ادامه مقاله به توضیح تمامی این موارد می‌ پردازیم که می ‌توانید برای کنترل خونریزی انجام دهید.

خونریزی دندان عقل

جلوگیری از خونریزی دندان عقل

چگونه به تشکیل لخته خون در محل استخراج کمک کنیم؟

خونریزی پس از کشیدن دندان رایج است اما پس از تشکیل لخته خون باید متوقف شود. بسته به دندان برداشته شده یا پیچیدگی عمل، ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت خونریزی کند تا زمانی که لخته خون ایجاد شود.

مهم است که دستورالعمل های دندانپزشک خود را پس از کشیدن دندان دنبال کنید تا مطمئن شوید که لخته خون تشکیل شده و به درستی بهبود می یابد. استفاده از گاز بلافاصله پس از کشیدن دندان به تشکیل لخته کمک می کند.

باید به میزان کافی استراحت کنید، کیسه یخ را برای تورم و درد روی صورت خود قرار دهید و حداقل یک روز یا بیشتر فقط غذاهای نرم یا مایع بخورید.

علاوه بر گاز پانسمان، رعایت این نکات خونریزی را کاهش داده و به بهبودی کمک می کند:

دهان خود را نشویید و خون را بیرون نریزید – شستشوی دهان، به ویژه با آب گرم، می تواند لخته خون را حل کند و خونریزی را افزایش دهد. تف کردن نیز می تواند باعث مکش شود و لکه خون را بیرون بکشد. اگر خون و بزاق در دهان شما جمع می شود، به سادگی آن را خارج کنید از دهانتان.

با استفاده از نی نوشیدنی نخورید – این می تواند دوباره باعث مکش در دهان و از بین بردن لخته ایجاد شود.

از مایعات یا غذاهای داغ پرهیز کنید – این مواد می توانند لخته های خون را حل کنند.

از دمیدن بینی یا عطسه کردن خودداری کنید – اگر باید عطسه کنید، این کار را با دهان باز انجام دهید.

سیگار نکشید – سیگار کشیدن می تواند مکش در دهان ایجاد کند و روند بهبودی را مختل کند. همچنین می تواند خطر خشکی سوکت را افزایش دهد.

زمانی را به استراحت اختصاص دهید – در 24 ساعت اول، بدن شما برای استراحت و بهبودی به زمان نیاز دارد. هنگام دراز کشیدن، سر خود را کمی بالا بیاورید تا بالای قلب شما قرار گیرد. این کار فشار خون را کاهش می دهد و به کاهش خونریزی کمک می کند.

از کمپرس یخ برای تورم استفاده کنید – علاوه بر خونریزی، تورم بعد از کشیدن پوست نیز شایع است. کمپرس یخ را هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه روی گونه های خود قرار دهید تا این تورم کاهش یابد.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

پس از کشیدن دندان و جراحی دهان، ضروری است که دستورالعمل های مراقبت های دندانپزشک خود را دنبال کنید. 48 ساعت اول برای روند بهبودی بسیار مهم است و مراقبت صحیح به شما کمک می کند از خونریزی طولانی مدت، عفونت و عوارض دردناک مانند خشکی حفره جلوگیری کنید. در ادامه روند بهبودی شما و نکاتی را برای کمک به کاهش خونریزی و بهبودی نیاز دارید را توضیح می دهیم.

24  ساعت اول بعد از کشیدن دندان عقل

24 ساعت اول پس از استخراج دندان عقل، مدت زمانی است که ممکن است بیشترین خونریزی را انتظار داشته باشید. این روند کاملا طبیعی است. دندانپزشک، شما را با گازی که روی محل استخراج قرار داده شده است به خانه می فرستد تا به ایجاد فشار و لخته شدن خون کمک کند. مطمئن شوید که با فشردن گاز فشار ثابتی به این ناحیه وارد کنید.

شما همچنین باند جایگزین دریافت خواهید کرد و باید حداقل چند ساعت پس از کشیدن آن را جایگزین کنید. در صورت ادامه خونریزی، می توانید چای کیسه ای سرد و مرطوب را به جای باند جایگزین کنید. چای حاوی تانن هایی است که به انقباض عروق خونی و تقویت لخته شدن خون کمک می کند.

48  ساعت بعد از کشیدن دندان عقل

در روز دوم پس از استخراج، شما می خواهید بسیاری از دستورالعمل های مراقبت پس از 24 ساعت اول را دنبال کنید. در حالی که دیگر نباید خونریزی را تجربه کنید، هنوز احتمال خونریزی دندان وجود دارد. در صورت نیاز از گاز یا کیسه های کمپرس یخ استفاده کنید.

درک این نکته مهم است که دیدن خون در بزاق لزوماً به این معنی نیست که هنوز خونریزی دارید. بزاق می تواند خون را از یک لخته تشکیل شده جمع کند و به نظر برسد که گویی هنوز در حال خونریزی هستید. از هر گونه فعالیت یا ورزش شدید خودداری کنید. به اجتناب از نوشیدنی های گرم، نوشیدن با نی و کشیدن سیگار ادامه دهید. از خوردن غذاهای سفت یا ترد که می تواند به محل استخراج آسیب وارد کند و لخته خون را از بین ببرد، خودداری کنید.

3 تا 7 روز بعد از کشیدن دندان عقل

در طی چند روز آینده، هدف حفظ لخته خون و اجازه دادن به این ناحیه برای بهبود کامل است. به مسواک زدن منظم و بهداشت دهان ادامه دهید اما از کشیدن مسواک بر روی محل دندان عقل و دندان های اطراف خودداری کنید. برای کمک به از بین بردن باکتری های آن نواحی، به آرامی با محلول گرم آب نمک دهان خود را بشویید. به آنچه می خورید توجه کنید و از غذاهای سفت یا غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند اجتناب کنید.

در پایان این هفته اول، نوعی بافت تشکیل می شود. این به محافظت از محل استخراج کمک می کند تا زمانی که استخوان در آن ناحیه تشکیل شود. ممکن است تا چند هفته به تورم و حساسیت لثه ادامه دهید. این امر به ویژه پس از کشیدن دندان عقل صادق است، جایی که زمان بهبودی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

جراحی دندان عقل

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

نتیجه گیری:

بعد از کشیدن دندان عقل شما می خواهید سعی کنید  که طبق توصیه پزشکتان تمامی نکات را انجام دهید تا به بهبود سریع و مناسب حفره دندان کمک کنید. دیدن خون پس از جراحی دندان کاملا طبیعی است اما نباید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد زیرا باید لخته روی حفره دندان ایجاد شود.

برای کمک به تشکیل لخته، باید فوراً گاز را روی حفره بفشارید، حتی در صورت لزوم از یک چای کیسه ای نیز استفاده کنید. پس از تشکیل لخته، باید فشار را از آن محل بردارید تا به روند بهبودی کمک کنید.

به این صورت که غذا یا مایعات نرم (نه داغ) استفاده کنید، از نی استفاده نکنید و استراحت کافی داشته باشید. استفاده از کیسه یخ نیز می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

اکنون راه هایی برای توقف خونریزی بعد از کشیدن دندان می دانید. اما، اگر متوجه خونریزی بیش از حد شدید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بتواند ناحیه را بررسی کند و شاید یک گزینه درمانی را توصیه کند.

کلینیک رایا دنتال یکی از تخصصی ترین کلینیک های دندانپزشکی در شهر تهران است که دارای کادر دندانپزشکی مجرب، حرفه ای و با سابقه طولانی مدت در زمینه جراحی و کشیدن دندان عقل است و شما می توانید با خیال راحت برای کشیدن دندان عقل خود بدون خونریزی طولانی مدت به کلینیک رایا دنتال مراجعه نمایید.